Bildeler

Drivstoffsystemet

Alt som kan påvirke strømmen av drivstoff til motoren, kan resultere i dårligere ytelse eller i verste fall føre til at motoren ikke fungerer i det hele tatt. Funksjonen til kjøretøyets drivstoffsystem er å lagre og levere drivstoff til motoren. Drivstoffet komprimeres ytterligere i motorsylinderen og antennes for å produsere energi. Drivstoffsystemer varierer fra motorer til motorer, men alle systemer er konstruert for å utføre samme funksjon. De må levere brensel til forbrenningskammeret og kontrollere mengden av tilført brensel i forhold til mengden luft. Drivstoffet i tanken trekkes av drivstoffpumpen, og leveres til resten av drivstoffsystemet.

Monitorering og vedlikehold

En motors ytelse kan sakte reduseres over tid. Rusk kan begynne å tette vitale deler av drivstoffsystemet og forårsake redusert drivstoffeffektivitet og kraft. Vedlikehold av drivstoffsystemet er viktig og ikke veldig vanskelig. Et rent drivstoffsystem kan gi forbedret motorytelse, noe som sparer penger, og kan forlenge levetiden til bilen.

For å identifisere eventuelle problemer i drivstoffsystemet, bør du passe på følgende:

  • Vanskeligheter ved å starte motoren
  • Langsom akselerasjon
  • Dårlig drivstofføkonomi
  • Overdreven motorrøyk

Dette er de mest vanlige symptomene på et problem med drivstoffsystemet, og hvis man merker noen av disse, bør man få det sjekket. Som forebyggende tiltak kan rengjøring av de ulike komponentene også være effektivt.

Rengjøring

  • Bensintank; tanken kan fjernes og skylles ut. Dette er svært arbeidsintensivt, så det trenger ikke nødvendigvis å bli gjort regelmessig
  • Bensinpumpe; hvis det oppstår et problem som forårsaker feil på drivstoffpumpen, vil den vanligvis bli erstattet.
  • Slanger; myke drivstoffslanger bør byttes ut hvis de bærer preg av aldring. Ellers kan en spyling være effektivt dersom det er rusk som forårsaker problemer.
  • Dyser; De fleste moderne biler har direkte innsprøytning i stedet for forgasser. En fullstendig rengjøring av dysene kan forhindre potensielle problemer.

Kondens

Et annet problem som kan oppstå i drivstoffsystemet er kondens. Dette oppstår typisk om vinteren i Norge, på grunn av kulda. Vann er tyngre enn bensin, og vil legge seg på bunnen av tanken. Det beste tipset for å unngå kondens i tanken er å alltid sørge for at det er noen liter igjen. Om det skulle oppstå vil man merke det ved at motoren dør, og at man ikke får start på den igjen. Om uhellet skulle være ute kan en skvett kondensfjerner løse problemet i de fleste tilfellene.