På mange gutterom har gjennom tiden hengt mange plakater av tøffe, raske og lekre biler. Det kan være muskelbiler fra USA eller elegante tyske skjønnheter, men de vanligste motivene for drømmebilen har vært italienske monstre i lekker design og særegne farger. Om det er en rød Ferrari F40 eller en knallgul Lamborghini Diablo, så er det noe med de italienske kunstverkene som vekker fantasien hos en ung og lovende gutt.
Rivaler
Der Ferrari har en lang tradisjon i bilsport, med utallige triumfer og klassiske løpsbiler, har Lamborghini en enklere og mer definert utvikling. Med hovedfokus på design og vanvittig motorkraft, er modellene og merittene færre, men arven står ikke nødvendigvis i skyggen av de røde fra Maranello. For den som i dag drømmer om å gå til anskaffelse av en av disse bilene, kan et forbrukslån være en tanke. De aller fleste modellene går fortsatt for rimelig høye summer her i Norge, og god planlegging og sirlige budsjetter bør ligge i grunne, men et forbrukslån kan være det som hjelper kjøper over kneika.
Ferrari, grunnlagt av Enzo Ferrari i 1939, startet produksjonen av biler i 1940. Den første med det ikoniske merket på panseret ble først produsert i 1947, og det er vel få bilmerker som er lettere å kjenne igjen i dag enn den steilende hesten. Ferrari satset tidlig på motorsport, og bruker sporten den dag i dag for å utvikle ny teknologi og bransjestandarder for sportsbiler. Med legendariske modeller som 250 GT, 512, Testarossa og F40, for å nevne en brøkdel, har Ferrari etablert seg som en av de virkelig store innen sports- og superbiler.
Som eier av en av de to klassiske merkene, bør det regnes med kostnader knyttet til vedlikehold og bruk. Gjerrige på drivstoff er ingen av dem, og det kan være fornuftig å ha et forbrukslån for hånden for de uforutsette utgiftene.
Den brysomme lillebroren, Lamborghini, kom med sin første bil i 1963, samme år som selskapet ble grunnlagt. Med modellen 350 GTV ble oksen de har som varemerke raskt et symbol på rå kraft og høy fart. De første årene var ikke kjøreegenskapene og komforten nødvendigvis en prioritering, men det har blitt markant bedre de siste årene. Hver ny modell Lamborghini lanserer blir nærmest umiddelbart en klassiker, og det sier noe om den statusen de har klar å opparbeide seg.
Det går en vandrehistorie som forteller at årsaken til at Ferruccio Lamborghini bestemte seg for å starte med produksjon av biler selv, var en voldsom krangel med selveste Enzo Ferrari. Uavhengig om det stemmer, er det en herlig bakgrunnshistorie for dagens rivalisering mellom de to italienske bilprodusentene.