Bilmerker

Jaguar

Historien til jaguar er kjent for de fleste. Varemerket har vært knyttet til høy ytelse, eleganse og sofistikert design i flere tiår. De har kontinuerlig møtt og overgått forventningene i bransjen for kvalitet, stil og luksus. Siden starten har Jaguar vært kjent som en produsent av raske biler, og har derfor kunnet bære navnet Jaguar med stolthet.

Men merket har vært nede i en bølgedal hva gjelder popularitet og salg. Det har vært en slags etablert sannhet at Storbritannia ikke har en bilindustri lenger. Dette er imidlertid i ferd med å bli en utdatert oppfatning. Med nye modeller lansert de seneste årene har Jaguar redefinert seg selv. En viktig brikke i denne utviklingen var lanseringen av sportbilen F-type. Denne satte en ny standard hva gjaldt kjøreegenskaper og design.

De har senere supplert med mer folkelige innstegsmodeller som XE og XF, som har hentet mye inspirasjon fra F-type. Etter lanseringene av de luksuriøse og sportslige SUVene F-Pace og E-Pace henvender de seg til en enda større kundegruppe. Og i 2018 be den helelektriske SUVen I-Pace lansert, til stående ovasjoner fra et samlet motorpressekorps. Dette anses av mange som en av de mest spennende bilnyhetene i 2018, og er ventet å gi Tesla sylskarp konkurranse de neste årene, med en innstegspris på rundt 600 000 kroner.